photos by Lukasz Chrobok
Nach dem erfolgreichen Debut und der großen Resonanz im vergangenen Dezember, freuen wir uns die Reihe THE ART OF IMPROVISATION in diesem Jahr mit zwei weiteren Festival-Konzertabenden fortsetzen zu können.
Wir bleiben dabei dem eingeschlagenen Weg treu und inszenieren spannende interdisziplinäre Begegnungen mit und zwischen einigen der international bedeutendsten Musiker/-innen des zeitgenössischen Jazz, der Improvised Music und der europäischen Neuen Musik. Dabei geht es uns stets darum, neue Wege der Zusammenarbeit und des Austauschs zwischen den Genres und Traditionslinien zu beschreiten, die sowohl den musikalischen Diskurs als auch die soziale und politische Dimension der künstlerischen Improvisation befördern. Durch die Auswahl der Protagonisten wird es weiterhin auch immer ein Dialog der Generationen sein.
Bereits am ersten Abend dieses Jahres - dem TAOI 2018 / I am Sonntag, den 24. Juni - dürfen wir uns auf ganz besonders spannende Gäste und musikalische Konstellationen freuen. Die folgenden Zeilen können nur ein kurzer Überblick sein - ausführlichere Biografien der beteiligten Künstlerinnen und Künstler finden sich weiter unten.
Mit dem französischen Percussionisten und Komponisten Jean-Charles François haben wir einen außerordentlich vielseitigen und produktiven Musiker, Theoretiker und Pädagogen zu Gast, der seit den 1960er Jahren profunde Beiträge zur zeitgenössischen Musik sowohl in seiner Heimat Frankreich als auch in den USA geleistet hat. Er ist u.a. langjähriges Mitglied des Ensembles ALEPH und des Collective PaaLabRes.
Die Theremin-Virtuosin Lydia Kavina gilt für viele als die weltweit bedeutendste Vertreterin dieses besonderen Instruments. Seit Ihrer ‘Entdeckung’ durch Tom Waits in den 1990er Jahren (einige werden sich noch an die ‘Alice’ Inszenierung von Robert Wilson am Thalia Theater erinnern) erlebt die aus St. Petersburg stammende, heute in Oxford lebende Lydia Kavina eine einzigartige internationale Karriere, die sie u.a. in die bedeutendsten Konzertsäle und Studios unserer Zeit führte.
Der in Bremen lebende Bassist Reinhart Hammerschmidt ist u.a. seit Jahren Mitglied des Improvisationskollektivs KLANK und dabei auf seinem Instrument zu einer der authentischsten Stimmen der europäischen Improvised Music gereift. Sein beeindruckendes und in hohen Maße individuelles Ausdrucksspektrum reicht von filigransten Klangminiaturen zu Jimmy-Hendrix-artigen Klangkaskaden.
Der in Hamburg lebende serbische Akkordeonist und Komponist Goran Lazarević hat u.a. an der HfMT Komposition studiert und zeichnet sich durch sein facettenreiches und sensibles Spiel aus, in dem neben zeitgenössischen Positionen immer auch die reichen musikalischen Traditionen seiner Heimat durchscheinen.
Der Gastgeber des Abends, Saxophonist und Klarinettist Vlatko Kučan studierte Musik und Musiktherapie an der HfMT in Hamburg, wo er heute Improvisation unterrichtet. Er arbeitete mit führenden Protagonisten der internationalen Musikszene zusammen u.a. mit Carla Bley, Lester Bowie, Anthony Braxton, Marion Brown, Tomasz Stanko, Steve Swallow, Tom Waits, Giora Feidmann, Derek Bailey, Malcolm Goldstein, Barry Guy. Seine Arbeiten umspannen ein weites Feld vom Theater (mit Karin Beier, Herbert Fritsch, Michael Bogdanov, Robert Wilson), über Literatur & Musik (u.a. mit Christian Redl, Hanna Schygulla, Christian Brückner, Ensemble Lesart) zu Filmmusik und Hörspiel.
Das COPECO ENSEMBLE besteht aus Felix Stachelhaus (percussion), Jaanus Siniväli (bass), Kristin Kuldkepp (bass), Maria Jönsson (flute), Romina Romay (piano), Saeyoung Kim (gayageum), Teemu Mastovaara (cello) - sieben jungen Musiker/-innen aus Argentinien, Korea, Schweden, Finnland, Estland und Deutschland, die zur Zeit an der HfMT in Hamburg das letzte Semester ihres internationalen Master-Studienganges Contemporary Performance and Composition bestreiten, der sie zuvor an die Hochschulen in Tallinn, Stockholm und Lyon führte.
Das IMPROMPTU.WORKS ENSEMBLE besteht an diesem Abend aus acht jungen Musikeri/-innen aus Italien, Schweden und Deutschland, die unter der Leitung von Vlatko Kučan bereits seit mehreren Jahren zusammenarbeiten: Carla Genchi (vocals), Luise Determann, Pietro Frigato und Albin Vesterberg (guitars), Sonja Beeh (trombone), Johannes Wöhrmann und Vincent Dombrowski (woodwinds), Gustav Broman (bass).
Am Sonntag, den 24. Juni, 19:00 Uhr (Einlass 18:00 Uhr) werden diese Musiker/-innen im Resonanzraum St. Pauli in verschiedenen Besetzungen einen facettenreichen Festival-Konzertabend der besonderen Art intonieren.
Wir freuen uns sehr darauf und wie immer natürlich ganz besonders auf Ihre/ Eure Unterstützung und Teilnahme.
Vlatko Kučan
A composer and percussionist, Jean-Charles François studied at the CNSMD in Paris. He was a freelance percussionist in Paris during the 1960’s. He was involved with the Domaine musical and Musique vivante from 1962 to 1969;
Between 1965 and 1969, he was the co-director of the Centre de Musique, at the American Center in Paris, together with Keith Humble and Giuseppe Englert.
François went on to teach in the Music Department of the University of California at San Diego, where he became Chairman. In 1975, he founded the experimental music group, Kiva.
From 1990 to 2007, he was the director of the Cefedem Rhône-Alpes (a center devoted to the training of future music school teachers) in Lyon.
In 1994, he joined the Aleph Ensemble as a percussionist. In 2007, he founded the improvisation ensemble PFL Traject with musicians from Lyon. The author of numerous articles on music theory, he published Percussion and Contemporary Music in 1991 (Klincksieck, Paris). His doctoral thesis (Paris VIII University, 1993) is on “The creative performer”.
He is a member of the contemporary music ensemble Aleph, Paris, of PFL Traject, Lyon, and PaaLabRes collective.
www.ensemblealeph.com
www.paalabres.org
Born in Moscow and currently living in Oxfordshire, UK, Lydia Kavina is one of the leading performing musicians on the theremin. Lydia began studying the theremin at the age of 9 under the direction of Léon Theremin, who was first cousin of her grandfather. Five years later she was ready to give her first theremin concert, which marked the beginning of her musical career that has so far led to more than a thousand concerts and theatre, radio and television performances of classic and contemporary music, throughout the world. Lydia’s most notable recent works were solo performance in Danny Elfman’s UK concert tour with BBC concert orchestra and London Concert orchestra (2013-2014), as well as the theremin solo in ''The Little Mermaid'', a ballet by Lera Auerbach, choreographed by John Neumeier, in Copenhagen New Opera House, Hamburger Staatsoper and Beijing Tianqiao Theater, (2005-2015). As a solo performer Ms. Kavina appeared at such prestigious venues as the Grand Hall of the Moscow Conservatory, London Royal Albert Hall, Chatelet Theatre in Paris, Amsterdam Concertgebouw, Caramoor center NY, USA. She collaborated with the Netherlands Radio Orchestra under Reinbert de Lewes, National Philharmonic Orchestra of Russia under V. Spivakov, London Philharmonic Orchestra, Duesseldorfer Philarmonica and other. Lydia was invited by leading music festivals, including New York's Lincoln Center Festival, the Holland Music Festival, the Martinu Festival in Prague, the Electronic Music Festival in Burge, and Moscow “Avantgarde”. Lydia played for a number of film soundtracks including “Ed Wood” and “eXistetnZ” with music by Howard Shore and ''The Machinist'' by Roque Banos.
Lydia Kavina has also featured in numerous stage productions, such as ''Alice'' and ''The Black Rider'' (both conceived and directed by Robert Wilson, with music by Tom Waits) in the Hamburg Thalia Theater and Halle Kalk in Cologne. She also played for stage productions of Russian Bolshoi, Hamburg Schauspielhaus, Karlsruhe ZKM, Flemisch Opera, Teatro di San Carlo in Naples and other. As a theremin enthusiast Lydia constantly seeks to expand the theremin repertoire, frequently performing lesser known music of the 20th century such as “Equatorial” by E. Varese, Obouchov's “Testament” and the graphical scores of Percy Grainger. Kavina’s recent contemporary music project is “Nicht zu fassen”, the duet for theremin and accordion (Roman Yusipey), that includes works of Messiaen, Cage and Gubaidulina. Lydia has written a number of her own compositions, including a Concerto for theremin and symphony orchestra, first performed by the Boston Modern Orchestra, under Gil Rose, in 1997. Ms. Kavina is an active promoter of new experimental music for the theremin. In collaboration with Barbara Buchholz and Kamerensemble Neue Musik Berlin she established “Touch! Don't Touch!” concert project and commissioned 20 modern composers in writing contemporary pieces for the theremin.
Mrs. Kavina’s CDs were released by MODE records and Wergo and include original music for theremin by Bohuslav Martinu, Joseph Schillinger, Howard Shore, Percy Grainger, Misklos Rozsa and otheres. Her video tutorial “Mastering the Theremin”, recorded with Moog Music in1994, is widely used among beginning thereminists.
www.lydiakavina.com
Studien: Kontrabass-Unterricht bei Sigi Busch, Jazzkurse in Remscheid und Hamburg (Kontaktstudium Popularmusik), Workshops mit Barre Phillips, Ed Shuller und Adelhard Roidinger. Wettbewerbe & Ausschreibungen: Finalist der EUROPEAN JAZZ COMPETITION 1987Mit den Gruppen ART'S PRAXIS, SPRINX!, PAK und dem HCL-ENSEMBLE mehrmals Preisträger des JAZZPODIUMS NIEDERSACHSEN (1985, 1987, 1989, 1990, 2002) und des NDR-HÖRFEST (1985, 1986), mit den Gruppen WÖRMANN-HAMMERSCHMIDT-DUO und dem ENSEMBLE SONDARC ausgewählt für JAZZ BREMEN (2006, 2007); Diverse Tourneen im In- und Ausland, u.a. in Zusammenarbeit mit dem Goethe-Institut (Russland, Italien, Polen, Österreich, Schweiz, Rumänien, Armenien, Belgien und DDR). Festivalauftritte (Auswahl): HumaNoise Congress (Wiesbaden), Taktlos (Zürich, Basel), Kryptonale (Berlin), Ulrichsberger Kaleidophon, Kyk-Art-Festival (St. Petersburg), Saitensprünge (Radio Bremen), Jazzfest-Bukarest, Jazzfestival Leverkusen, Jazzfestival Archangelsk, Jazz at Moscow, Expo 2000 (Hannover), Silent Movie Festival (Ekaterinenburg), Festivalul de Jazz Costinesti, Ruhrfestspiele, Jazzfest Sibiu, Breminale, Stadtmusik Osnabrück, Bremer Tanzherbst, OFF-LINES (Freiburg), Jazzfestival Timisoara, Konstanzer Jazzherbst, FACES (Kampnagel Hamburg), Jazzfestival Cluj-Napoca, Nord-Jazzfestival (Westerstede), Jazzfest Delmenhorst, OFF-ON (Bremen), TON ART-Hamburg, Internationale Studienwoche für zeitgenössische Musik (Lüneburg); diverse Rundfunkmitschnitte, Rundfunkinterviews und FernsehauftritteKonzerte und Zusammenarbeitu.a. mit den Musikern Evan Parker, Paul Lytton, Paul Lovens, Vladimir Tarasov, Maggie Nichols, Phil Minton, Dror Feiler, Johannes Bauer, Markus Eichenberger, Steve Lacy, Keith Rowe, Ulrich Böttcher, Urs Leimgruber, Charlotte Hug, Jaap Blonk, Jürg Solothurnmann, Fritz Hauser, John Butcher,Albert Mangelsdorff, Michael Vorfeld, Michael Walz, Wolfgang Schliemann, Dirk Marwedel, Ulrich Phillipp, Claus van Bebber, Claudio Puntin, Harald Kimmig, Johannes Frisch, Marianne Schuppe, Michael Maierhof, Ute Völker, Christoph Irmer, Jürgen Morgenstern, Heinz-Erich Gödecke, Hannes Clauss, Hans Kämper, Heinz-Peter Hofmann, Georg Wolf; MOSCOW COMPOSERS ORCHESTRA, F-ORKESTRA, Syntjuntan; den Tänzern Fine Kwiatkowski, Günther Grollitsch, der Tanzcompagnie Les Passageurs; den Künstlern Dimitri Prigov, Monika B. Beyer, Isolde Loock Veröffentlichungen KLANKMiniaturen! Live Performance aus dem Fundamt, Bremen.
www.r-hammerschmidt.com
Goran Lazarević comes from Serbia where he graduated classical accordion in the class of Prof. Radomir Tomić. In 2013 he moved to Hamburg where he did “Kontaktstudium Neue Kompositionstechniken” with Prof. Helmut W.Erdmann and subsequently started Master Multimedia Composition with Prof. Dr. Georg Hajdu and Prof. Dr. Manfred Stahnke.His main spheres of interest lay in live-electronics, microtonal music, free improvisation and computer music, as well brain-computer musical interfaces (BCMI) and cognitive sciences. His works were performed in Hamburg, Hanover, Bayreuth, Karlsruhe, Tübingen and Lüneburg.Apart from his own work as a composer, performer and (still) a hobby researcher, Goran Lazarević is also active as an accordion and piano teacher. He was several times part of a “Klangradar 3000” project as a composition teacher and is currently also involved in Hamburg Open Online University (HOOU) project.Goran is proud to be a member of “Live-Elektronik-Ensemble Hamburg/Lüneburg “, “Oublie Loulou“ band and to have played with ensembles like Hamburger Camerata and TonArt and such artists as Manfred Stahnke, Michael Schröder, Alejandro Gomez, Henning Rietz, Martín Donoso Vera, Dirk Schattner, Adnan Fathallah and others.
Photo by: Agnes Voigt
Vlatko Kučan überschreitet mit seinen vielfältigen Arbeiten als Musiker, Komponist, Arrangeur, Produzent, Regisseur, Pädagoge und Musiktherapeut immer wieder tradierte stilistische und interdisziplinäre Grenzen. Seine Arbeiten sind in den Bereichen zeitgenössische Musik, Jazz, Improvised Music, populäre Musik, Theater, Hörspiel, Filmmusik und Literatur & Musik angesiedelt. Als Musiker spielte er mit führenden Persönlichkeiten der internationalen Jazzszene (u.a. Carla Bley, Lester Bowie, Anthony Braxton, Marion Brown, Bill Elgart, Dieter Glawischnig, Howard Johnson, Jay Oliver, Barre Philips, Tomasz Stanko, Steve Swallow, Rainer Winterschladen, Kenny Wollesen) und der Improvised Music (u.a. Derek Bailey, Malcolm Goldstein, Barry Guy, Piet Hoeksma, Aleksander Kolkowski, Jim Menesses, Rajesh Mehta, Meggie Nichols).
Künstlerische Produzentenätigkeit: Mitbegründer der Labels 'TrueMuze Records' und 'Voices Editionen'. Zahlreiche Produktionen in den Bereichen Musik, Literatur und Musik, Hörspiel und Wort.
Mitwirkung an zahlreichen internationalen Theaterproduktionen (u.a. mit Karin Beier, Michael Bogdanov, Herbert Fritsch, Brian Michaels, Robert Wilson, Lester Bowie, Giora Feidman, Tom Waits). Eigene Theatermusiken u.a. „Kaukasischer Kreidekreis“, (Athens, OH/ USA); „Small lives, Big Dreams“, (Athens, OH/ USA); „Ein Grabmal für Boris Dawidowich“, (Wiener Festwochen) Filmmusik: Vertonung von Stummfilmen für die Ausstellung „Pioniere in Celluloid“ („Centrum Judaicum“ Berlin mit Alexander Kolkowski, Bill Elgart und Barre Phillips); Preis für die beste Filmmusik für den Film „Im Zeichen des Wassers“ („Marseille Film Festival“) Hörspielkompositionen: „3 Weeks after Paradise” (WDR, Autor: Israel Horowitz; mit Christian Brückner); „Ich bin wie ein lebender Stein” (NDR; Autorin: Anne Sexton; mit Corinna Harfouch); „Autorinnen des 20. Jahrhunderts” (Voices Editionen; mit Hannelore Elsner, Susanne Lothar und Hanna Schygulla); Diverse CD-Produktionen, Festivalauftritte und Rundfunk- und Fernsehproduktionen.
Ein Schwerpunkt von Vlatko Kucans Arbeit liegt in der Verbindung von Sprache bzw. Literatur und Musik. Mit seinem Ensemble Lesart vertonte er philosophische Texte (u.a. Friedrich Nietzsche, Ludwig Wittgenstein) und Lyrik (Charles Baudelaire, Anne Sexton, Mascha Kaleko). Er realisierte zahlreiche Produktionen mit Literatur und Musik und gründete das Label Voices Editionen. Zusammenarbeit mit zahlreichen renommierten Schauspielern (u.a. Christian Brückner, Hannelore Elsner, Corinna Harfouch, Susanne Lothar, Dietmar Mues, Barbara Nüsse, Christian Redl, Lars Rudolph, Hanna Schygulla, Otto Sander, Ulrich Tukur, Ulrich Wildgruber) und Autoren (u.a. Peter Handke, Siri Hustvedt, Hellmuth Karasek, Siegfried Lenz, Benjamin Lebert, Helmut Schmidt, Ulrich Wickert). Tätigkeit als Regisseur für Literaturvertonungen und Hörbücher.
Vlatko Kučan unterrichtet Improvisation an der HfMT in Hamburg.
www.vlatkokucan.de
Composer, improviser, singer. She loves the 70’s and every single thing which is old-fashioned and useless. She worked as stewardess, dishwasher, waitress, night porter, family friend.
She is fond of LPs and books which guided her to know Thurston Moore (and to show him one of her scores for detuned guitars) Butch Morris, Lauren Newton, Lydia Lunch, Marcus Stockhausen, Joelle Leandre.
Nowadays she composes for improvisers, for theater performances, she paints whatever using whatever, she translates from six different languages into Italian.
In 2016 she finished the European Master program CoPeCo, Contemporary Performance and Composition, for 8 interpreters and composers from all around the world, studying and playing in several European cites: Tallinn, Stockholm, Lyon and Hamburg.
Luise Determann wird 1992 in Weimar geboren. Zunächst erhält sie einige Jahre klassischen Violinenunterricht, bis sie im Alter von 15 Jahren zur Gitarre wechselt.Der Gitarrenunterricht bei Marco de Vries weckt in ihr das Interesse für Jazz und improvisierte Musik.Bevor sie 2012 in Hamburg beginnt bei Sandra Hempel Gitarre zu studieren, bereitet sie sich an der Hochschule für Musik und Theater Leipzig auf die Aufnahmeprüfung vor und erhält Unterricht bei Bastian Ruppert und Werner Neumann. Musikalisch bewegt sich Luise Determann am liebsten in kleinen, sensiblen Besetzungen. Sie schreibt für Gitarrentrio und für ihr Duo „APPLE CORE“ mit Daria Treder –voc.Mit ihrem Trio „TICCO“ (Daria Treder -voc./ Janos Löber- trp.) ist sie seit 2014 Stipendiatin des Vereins „Live Music Now“. Als regelmäßige Teilnehmerin des Workshops „Young Women for Jazz“ kam sie in den Genuss mit Dozentinnen wie Angelika Niescier, Susan Weinert, Eva Kruse und Julia Hülsmann zu arbeiten. Über diesen Workshop, sowie das Free Ensemble, das an der HfMT Hamburg durch Vlatko Kucan geleitet wird entdeckt Luise Determann ihr Interesse für freie Improvisation.
Pietro Frigato Composer and E-Guitar player, based in Rovigo, Italy starts studing guitar in the early years of his life and at the age of 12 begins to attend the class of Clarinet at the conservatoire "F. Venezze" in Rovigo. During the secondary school he approaches to electric guitar world, taking part to several rock'n'roll projects.
He started studing composition at the age of 17 under the carismatic and inspiring guidance of Maestro Carlo De Pirro and after the clarinet diploma (2009), he focuses his studies in the research of a personal poetics and musical language.
He graduated in composition in 2017 in the class of M° Andreina Costantini and M° Nicola Evangelisti.
The most of his works are connected by the need to create and investigate the relationship between the composer, the performer and the audience, in this way, both free and guided improvisation get a valuable importance in his research.
He takes part to several masterclasses with the composers Tristan Murail, Claudio Ambrosini, Azio Corghi, Andrea Agostini, Francasco La Licata, Paolo Aralla Sonia Bo and many others. In 2016 he studied composition in the "Hochschule fur musik und theatre" of Hamburg with the professor Xiaoyang Chen, and free improvisation with the Vlatko Kucan.
In 2012 He co-founded the "Ensemble Collettivo Crisis", a group of composers and performers who practices and performs collective composition and improvisation in the field of contemporary music.
In 2014 he created the F:A:M: fucina artistica musicale ("musical and artistic forge"), an educational project in which the music teachers can research and develops custom, non-standard, maieutical and innovative way to teach music and to improve the student's creativity and artistic freedom.
Albin Vesterberg (born in 1992 in Umea, Sweden) is a Swedish jazz guitar player currently living in Hamburg.
He started playing guitar around the age of 10 after his mother showed him a few chords on the guitar to which he felt an instant connection.
After finishing his Bachelor studies in 2016 at the Royal College of Music in Stockholm with one exchange semester at the Paris Conservatory he moved to Hamburg for Master studies at the Dr. Langner Jazz Master.
He is currently working in numerous constellations ranging from jazz manouchè to improvised music
Gustav Broman (b. 1992) is a Sweden born bass player in contemporary jazz.
Inspired by symmetrical expressionism and vulnerability in music and in painting he is searching for a better understanding about improvisation and personality.
Currently living in Germany, Gustav is studying at the Dr. Langner Jazz Master program in Hamburg and working as a freelance bass player in various constellations.
In his free time Gustav enjoys the beautiful game of ice hockey, shower singing and long family dinners.
Sonja Beeh begann ihre musikalische Ausbildung im Alter von 5 Jahren zunächst auf der Blockflöte, später auf der Gitarre. 2004-2006 erhielt sie im Rahmen der „Bläserklasse des St.-Viti-Gymnasiums Zeven“ Posaunenunterricht in der Gruppe und spielte daraufhin einige Zeit in der Schulbigband. 2008 entschied Sonja sich dazu ihre Kenntnisse zu vertiefen und erhielt Einzelunterricht im Bereich Jazz/Popularmusik. Außerdem nahm sie ab 2011 zusätzlich klassischen Posaunenunterricht. 2013 beginnt Sonja ihr Studium an der HMT Leipzig bei Simon Harrer und Johannes Lauer (seit SS/2015). Zudem erhielt sie klassischen Unterricht bei Thomas Leyendecker. Von August 2015 bis Juli 2016 war sie , im Rahmen des Erasmus Programmes, Studentin von Ilja Reijngoud, Bert Boeren und Andy Hunter in Rotterdam (Codarts). Daraufhin verschlug es sie zurück nach Norddeutschland. Seit 2016 studiert Sonja an der HfMT Hamburg bei Dan Gottshall (Jazz) und Joachim Preu (Klassik). Sonja ist als Musikerin in zahlreichen Projekten tätig, u.a. dem JJO Sachsen, Landesjugendjazzorchester Hamburg und 2gegen3. Durch diese konnte sie schon an vielen Konzerten im In- und Ausland teilnehmen.
Geboren am 02. Februar 1992 in Mettingen. Beginn des Saxophonunterrichts im Jahre 2000 bei Prof. Volker Winck am Konservatorium Osnabrück. Immatrikulation als Frühstudent 2007 – 2008 am Institut für Musik der Fachhochschule Osnabrück. Von 2010 – 2014 Mitglied im Landesjugendjazzorchester Niedersachsen „Windmachine“ als Bariton- und Leadaltsaxophonist. Seit Dezember 2012 Mitglied im Landesjugendjazzorchester Hamburg „Jazzessence“ an der Leadaltposition. Teilnahmen an Projekten des deutsch polnischen Jugendjazzorchesters in den Jahren 2012, 2013 und 2016. Erste Ensemble Platzierung sowie eine Auszeichnung mit dem Solistenpreis im Jugend Jazzt Bundeswettbewerb für Bigband 2014. Seit 2014 Student an der Hochschule für Musik und Theater Hamburg im Jazz-Saxophon Studiengang. Diverse Bigbandprojekte mit u.a. Trilok Gurtu, Ibrahim Keivo, Nils Wogram, Niels Klein, Klaus Heidenreich, Stefan Schultze, Jürgen Friedrich.
Vincent Dombrowski ist sowohl als Saxophonist, Pianist, Komponist und Arrangeur künstlerisch tätig. Obwohl im Jazz verwurzelt, widmet er sich ausgiebig Klassischer und Neuer Musik, sowie Folklore. Ob als Instrumentalist oder als Komponist, Vincent Dombrowski sucht stets nach seinem eigenen Weg mit dem Material umzugehen, sowie danach, neue Wege zu finden. Geboren am 10.3.1994 in Lüneburg beginnt er im Alter von 12 Jahren Saxophon zu spielen und entdeckt sehr schnell ein großes Interesse für Jazzmusik. Im Jahre 2012 wird er ins Landesjugendjazzorchester „Windmachine“ Niedersachsen aufgenommen und beginnt sein Studium am Institut für Musik in Osnabrück, wo er bei Dozenten wie Tineke Postma, Pablo Held, Thomas Rückert, Niels Klein, Florian Weber, Angelika Niescier, Lars Duppler und vielen anderen lernt. Im Jahre 2015 zieht es ihn an die HfMT in Hamburg, wo er seit dem bei Fiete Felsch, Gabriel Coburger, Wolf Kerschek, Vlatko Kučan, Mark Nauseef, Klaus Nagurski und Lucas Lindholm studiert. Zu seinen weiteren Lehrern zählen Hans-Malte Witte, Sebastian Gille, Chris Cheek und viele mehr.
Als Mitglied der Landesjugendjazzorchester Niedersachsen und Hamburg, sowie mit eigenen Bands führten ihn Konzerte nach China, Russland, Belgien, in die Niederlande und durch weite Teile Deutschlands.
Neben seiner intensiven Beschäftigung mit dem Saxophon und den Nebeninstrumenten, ist Vincent Dombrowski auch als Komponist und Arrangeur tätig. Seine Kompositionen werden von diversen Besetzungen gespielt und reichen von Trio-Stücken bis hin zu Bigband-/Orchesterarrangements.
Musikalisch bewegen sich seine Projekte zwischen Jazz, Improvisierter Musik, Art-Pop und Folklore.
www.vincent-dombrowski.com
Romina Romay is a composer and pianist born in Buenos Aires, Argentina. After studying traditional classical piano at the Conservatory Julian Aguirre of Banfield, Buenos Aires, she decided to get involved in composition by studying this domain at the National University of Arts (UNA), Buenos Aires, Argentina. Romina has participated as a musician in theatre, concerts, varietés, music festivals and operas. Nowadays she works in environmentally sound design and composition, improvisation with electronics, mechanical objects and piano, and in the sustainable development of musical performances.
Educated in National Middle and High Schools of Korean Music, Saeyoung completed her bachelor’s degree of Korean Music as a Gayageum player at Seoul National University, under the teaching of Ji-young Yi. She also studied English Literature as a minor during her bachelors.
Saeyoung loves experiencing new cultures which has led her to travel the World, and Europe extensively. To further experience new culture, Saeyoung was an exchange student at Stockholm University, Sweden between 2014 and 2015. Coming in to contact with plethora of diverse cultural experiences in society, music, media and literature from visiting many countries in Europe during this period have led her to dedicate herself to new music.
Maria Jönsson is a flautist from Lund, Sweden. She began playing the flute at the age of 9, She then studied classical flute with Ann Elkjaer at Musikhögskolan Ingesund, Karlstad University. She completed her undergraduate studies in Reykjavik, Iceland at Listahaskoli Islands in flute and music pedagogy with Martial Nardeau. There she also studied other woodwind instruments, clarinet and oboe.
Maria has a strong passion for contemporary music and teaching, where her final thesis for her Bachelor investigated the education of extended techniques for flute in Iceland. She has been exploring the realm of experimental composition with graphic scores and strives to push the limits of what she can accomplish on the flute. One of her dreams is for everyone to share her love of contemporary music and to at least give it a chance and to not base opinions on preconceived notions of contemporary music.
Kristin Kuldkepp completed her Bachelor studies of classical double bass in Estonian Academy of Music and Theatre in 2016. She has played in various orchestras (such as Estonian National Orchestra, Animato Fundation Philarhmonic Orchestra, Tallinn Baroque Orchestra etc.) and ensambles, also performed as soloist. She has participated in different master classes of double bass, including Alberto Bocini, Nikita Naumov, Pedro Vares and contemporary music workshops (most important Camilla Hoitenga’s workshop of performing the Kaija Saariaho’s music). From 2015 she started to study viola da gamba with prof. Markus Kuikka. She has worked with Estonian young generation composers (Krõõt-Kärt Kaev, Ove-Kuth Kadak) to find different extended techniques for double bass and also tried to encourage them to increase the repertory of the instrument.
The enormous impact for her was the Alexander Technique course with Maret Mursa Tormis, where she discovered the importance of the free movement of the body for playing the double bass and for overall existing.
As the main interests for her have always been music from baroque and renaissance area with contemporary music and free improvisaton next to it, she has had hard times to choose which way to go. Finally, with applying to the CoPeCo master programme, the right decison has been made.
Teemu Mastovaara, a video game and Alexander technique enthusiast, started his musical career in 2001 by beginning to play cello at Lounais-Häme Music School in Finland under Timo Oikkonen. In 2009 he continued to Turku AMK to graduate as Music Educator (cello) in 2014. His teachers were Timo Hanhinen, and Erkki Lahesmaa. He has also taken part in master classes by e.g. Lauri Angervo, Robert Irvine, Arto Noras, and Roi Ruottinen. In 2015 he was awarded a diploma for his multidisciplinary and international orientation by Turku AMK.
With Mastovaara, composition has always travelled hand in hand with playing. He has worked on his compositions e.g. with Henry Foures, Seppo Pohjola, Kim Helweg and Fredrik Schwenk. Mastovaara has also completed Supplementary Studies in Musicology at Turku University in 2016. His Bachelor’s thesis explored natural sounds used in Verisäkeet album by extreme metal band Moonsorrow.
Mastovaara is a borderless musician. He has e.g. performed as soloist of Turku Philharmonic, is the founding member of multi-genre group Fourtune Cello Quartet, and has composed music for theater. He has worked with dancers and visual artists as performer and composer, played on multiple albums, and performed on numerous festivals in Finland (e.g. Hanko, Naantali, Nagu, Rauma, and Turku), around Europe, and in Japan.
Jaanus Siniväli is a double bass player and performer with interest in DIY electronics and electronic music, which has led to simultaneous use of double bass and modular synthesizer, also longtime interest in western philosophy and more recently eastern philosophy has led him to game pieces and game theory, but also to questions regarding functionality of music.
Worked 6 years as a double bass player in The Symphony Orchestra of Theatre Vanemuine in Tartu. Obtained his BA degree in Double Bass from EAMT (Estonian Academy of Music and Theatre) with Kaupo Olt and Mati Lukk. While getting the decisive impact towards contemporary-, experimental music and free improvisation from lessons with Taavi Kerikmäe.
Felix Stachelhaus grew up in a family of musicians in the Ruhr area during the structural change from coal and steel industry to a cultural metropole, surrounded by a whole region searching for it’s identity and concerts, theatre and dance in old factories and collieries.
He got in contact with music very early, learned drums, trumpet and piano and started songwriting, composing and arranging. Besides, interdisciplinary projects with dancers and theatre became an important part of his activity. His enthusiasm for contemporary music and different musical styles led him to his Bachelor in drums/percussion at location Wuppertal of HfMT Köln with Prof. Christian Roderburg (classical/contemporary), Mathias Haus (jazz vibraphone) and Mirek Pyschny (drum set) and to a lot of masterclasses (Katarzyna Mycka, Tatiana Koleva, Gordon Stout, Eric Sammut, Tony Miceli). During these studies he became a demanded soloist, orchestra and chamber musician in the Rhein/Ruhr region.